Aardlekbeveiligingen hebben 1 functie, en dat is het redden van levens. Meer hierover kunt u vinden in het hoofdstuk Aardlekbeveiligingen.

Aardlekschakelaar met 4 eindgroepen

De meeste huishoudens hebben groepenkasten met een indeling gelijkend aan het plaatje. De aardlekschakelaar is dan de module met de test-knop. Wanneer deze is uitgevallen, kan met altijd eerst proberen deze weer aan te schakelen. U hoeft niet bang te zijn voor vonken of geknetter, wanneer er werkelijk een probleem is zal deze direct weer uitvallen.
Het kan zijn dat de hendel niet omhoog kan worden gedrukt, in dat geval kan de schakelaar een ‘trip’ stand hebben. In dat geval dient u de hendel eerst helemaal naar beneden te drukken, wat meestal gepaard gaat met een klik-geluid, waarna deze nu wel omhoog kan worden gedrukt.

Heeft u een verdeelkast met aardlekautomaten, dus dat elke groep een eigen test-knop heeft, sla dan onderstaande stappen over en ga hier verder.

Wanneer de hendel blijft zitten, is er waarschijnlijk geen probleem in de installatie, soms valt een ALS uit zonder aanwijsbare reden, wellicht is deze te gevoelig. Wanneer het vaker voorkomt kunt u ons benaderen om een meting uit te voeren waar mogelijk een oorzaak kan worden gevonden.

Maar als de automaat direct weer uitvalt, is er logischerwijs een probleem.
Het makkelijkste wat u nu kunt doen om snel het grootste gedeelte weer aan de praat te krijgen is om de groepen die naast of boven de aardlekschakelaar bevindt, uit te zetten. Een goede installateur heeft de groepenkast gemerkt waarbij middels kleurcodering kan worden gevonden welke automaten bij welke aardlekschakelaar horen, of zoals op het plaats, pal rechts tegen de schakelaar aan. Het betreft doorgaans maximaal 4 eindgroepen, waarvan er ook een kookgroep/krachtgroep tussen zou kunnen zitten. De rest mag allemaal aan blijven.

Wanneer u de eindgroepen uit heeft gezet, kunt u proberen de aardlekschakelaar weer aanzetten waarbij het kan zijn dat u het een paar keer moet proberen. De beveiliging is dan wat ouder en eerlijk is eerlijk, niemand drukt 1 of 2x per jaar de testknop in zoals vermeld wordt in elke beschrijving van deze module. Blijft de beveiliging uitvallen, dan zal deze hoogstwaarschijnlijk defect zijn en dient deze te worden vervangen.
In dat geval belt u 088-3535876 en maken we een afspraak om deze zo snel mogelijk uit te wisselen. Maakt u alvast een foto van de defecte module zodat u deze kunt whats-appen naar het 06 nummer dat u krijgt of heeft, danwel kan e-mailen naar info@elektrozaanstad.nl.

Blijft de aardlekschakelaar nu wel omhoog, drukt u dan voor de zekerheid een keer op de testknop om zeker te weten dat deze nog correct werkt. Valt deze uit, is het goed en kan deze weer worden aangezet, zo niet, zie bovenstaande paragraaf voor contact. In beide gevallen kunnen we tenminste door met de vervolgstappen, tenzij u een 3-fase aansluiting heeft en zal net op deze fase de hoofdzekering zijn uitgevallen. Daar komt u achter als u onderstaande stap heeft doorlopen, waarbij alles nu aan blijft staan doch er nog altijd geen licht is of spanning op de stopcontacten. In dat geval kunt u Liander bellen om de zekering te vervangen of wanneer aanwezig, de hoofdautomaat in te schakelen welke u kunt vinden onder de meter.

Zet nu 1 voor 1 de eindgroepen aan. Wacht even een paar seconden na het inschakelen voor u naar de volgende gaat. Op een moment zal het gebeuren dat na het inschakelen van de groep, de aardlekschakelaar uitvalt. Nu weten we meteen in welke hoek we de oorzaak van de aardlek we het kunnen vinden. Zet deze groep weer uit, schakel de aardlekschakelaar weer in en ga door met aanzetten van de eindgroepen tot alles op de storende groep na weer draait. Zo heeft het grootste gedeelte van de installatie weer spanning.

Nu kan worden uitgezocht waar deze groep van is. Doorgaans heeft u in de groepenkast een schema of groepenverklaring hangen waar op staat welke aansluitpunten in huis deze groep beveiligt. Veel aardlekproblemen worden veroorzaakt door defecte apparatuur die water verwerken. Denk aan waterkokers, boiler, (vaat)wasmachines, wasdroger, koffiezetapparaten en dergelijke. Daarnaast keuken apparatuur zoals ovens, magnetrons en koelkasten, maar ook CV ketels willen ook wel eens storingen veroorzaken. Heeft u een kleine PV installatie op zolder? Trek van de apparaten welke op dit moment geen stroom krijgen, de stekkers uit het stopcontact en probeer daarna de groep weer aan te zetten. Blijft de aardlekschakelaar nu wel zitten, dan zullen we vlot de werkelijke dader te pakken hebben wanneer u een voor een de stekker weer terugsteekt.

Een andere veel voorkomende oorzaak kan worden gevonden in installaties buiten de muren van de woning. Denk aan buitenverlichting dus gevelverlichting, tuinverlichting of vijververlichting. Kapotte stopcontacten, klepje stuk of onderzijde niet helemaal dicht? Controleer natuurlijk ook de schuur of garage. Wellicht heeft u reeds een lader voor een elektrische auto of fiets buiten hangen die defect is geraakt.
Deze aansluitpunten, zeker in de buitenlucht kunnen defect raken en door tijd en weersinvloeden van binnen vochtig worden. Bij zelfs een laagje condens of een hoopje zand door mieren naar binnen gebracht kan de aardlekbeveiliging al worden aangesproken. Mocht hier de oorzaak van de storing worden vermoed, probeer ook hier dan zoveel mogelijk stekkers uit stopcontacten te halen, misschien verlichting-schakelaars omzetten zodat deze op de uit-stand staan etc. U kunt proefsgewijs dan af en toe proberen de aardlekbeveiliging in te schakelen. Blijft deze uitvallen, en het is al wat later en donker buiten, zoek er dan niet te lang naar. U zou nu kunnen overwegen om contact met ons te leggen om doelgericht de oorzaak van de storing te zoeken en het probleem te verhelpen.

Telefonisch kunnen we nog soms nog wat tips geven om ongemakken tijdelijk op te lossen of triggeren waarbij u ineens nog een apparaat op zolder herinnert.

Hoe dan ook, samen komen we altijd tot een oplossing!

Veel succes en denk erom: GEEN PANIEK!!